1684. Dat is het aantal koppen koffie die elke dag wereldwijd gedronken worden. Espresso, lungo, macchiato of cappuccino? Er is koffie zodra we uit bed springen, koffie om een boost te geven aan onze dag.

Dit zwart drankje dat wat bitter geurt, is een echt icoon geworden bij EXKi. En met reden: dit kleine kopje is heerlijk om alleen van te genieten maar evengoed voor fijne momenten met vrienden.

Maar ook al is dit de meest geconsumeerde drank ter wereld, achter de schermen van de koffieproductie gaat het er soms minder fraai aan toe. Daarom besliste EXKi in 2003 om betere koffie te schenken. Beter voor de klant, beter voor de koffietelers, maar ook beter voor de natuur.

Kom ontdekken wat achter je kopje met de wortel zit!

Koffie, een familiezaak!

Neem plaats aan je tafel met je EXKi*koffie. Sluit de ogen en snuif de geur van versgemalen koffie op. Je belandt bij … Café Liégeois.

Café Liégeois is een familiebedrijf dat geleid wordt door Michel en Benoît Liégeois. Lekkere koffie is al van kindsbeen af hun grote passie in feite. Ze zijn dan ook voortdurend op zoek naar kwaliteit. Het dynamisme van hun bedrijf verrast de markt. Ze bieden 'Grandes Origines' koffie aan, m.a.w. de beste koffiesoorten ter wereld. Hun koffie wordt bovendien in gezonde en natuurlijke omstandigheden geproduceerd. Het is vooral in hun aanpak op het vlak van milieuzorg dat ze inderdaad het verschil maken. Ze werken uitsluitend milieuvriendelijk en hun koffie komt uit de eerlijke handel. Dat leverde het bedrijf trouwens de Max Havelaar-licentie op, een onderdeel van de organisatie Fairtrade International die garandeert dat een product beantwoordt aan de normen voor eerlijke handel.

Het is deze koffie die voor EXKi werd gekozen.

 

Fairtrade en biobonen, troostende en warme koffie

Wat gaat er nu precies schuil achter die raadselachtige benamingen 'Fairtrade' en 'BIO'? We geven een woordje of twee uitleg.

Koffie groeide uit tot het meest gewaardeerde en meest verkochte tropisch landbouwproduct op wereldschaal. Volgens de cijfers van de ICO (International Coffee Organisation - Internationale Koffieorganisatie) lag de wereldkoffieproductie in 2018 op meer dan 10,2 miljoen ton. Wereldwijd leven meer dan 125 miljoen producenten van koffie, gespreid over 56 landen. Maar deze landen kampen moet moeilijkheden, onder meer door de aankoopprijs van koffie die erg kan schommelen.

Om de lokale producenten te helpen voldoende te produceren om te overleven, werden entiteiten opgericht. Zo kunnen de producenten hun productiemiddelen centraliseren en dus hun productiekosten efficiënt drukken. Daarom zag een aantal coöperatieven het levenslicht, onder meer in Bolivia.

Bolivia staat pas op de 30ste plaats in de ranglijst van koffieproducerende landen, terwijl de omstandigheden voor de productie van een kwaliteitskoffie er toch uitstekend zijn: een bergachtig gebied en een warm en vochtig klimaat. Ondanks die ideale omstandigheden om koffie te telen, neemt de koffieproductie amper toe.

De reden is dat de Boliviaanse koffietelers vandaag het hoofd moeten bieden aan een hele reeks hinderpalen voor een efficiënte en duurzame productie van koffiebonen: logistieke problemen, een tekort aan investeringen, klimaatverandering, de schommelende koffieprijzen. De telers leveren elke dag strijd tegen al die aspecten die een rem zetten op hun productie. Maar waar het schoentje vooral wringt, is de vergoeding, die volgens ons billijk moet zijn voor onze producenten. Een doeltreffend antwoord? Eerlijke handel!

 

Hoe steunt EXKi de Boliviaanse producenten? Door hand in hand te werken!

Onze koffietelers in de regio van de Yungas in Bolivia telen de koffie verticaal, op een vruchtbare bodem, wat een zeer fruitige koffie van hoge kwaliteit oplevert.

De EXKi-koffie heeft het Fairtrade- en het biokeurmerk, wat betekent dat hij waarborgt dat de strenge regels van de eerlijke handel worden nageleefd bij de producenten en dat het milieu beschermd wordt.

Eerlijke handel is een commercieel partnerschap dat zich opwerpt als alternatief voor de traditionele internationale handel. Het doel is de harmonieuze en duurzame ontwikkeling van kansarme en achtergestelde producenten.

De organisatie Fairtrade International wil een keurmerk voor eerlijke handel uitwerken. Dit keurmerk legt de klemtoon op het milieuvriendelijk aspect, met een bestek dat de producenten moeten naleven: behandeling van het afval en van de velden, verbod op het gebruik van herbiciden en actieve toepassing van biologische landbouw. Dit label garandeert ook de levensomstandigheden en de vergoeding van de producenten. Tot slot staat het borg voor een minimale prijs voor de producenten, die zich dus geen zorgen meer moeten maken om de schommelingen in de koffieprijs.

Bij EXKi willen wij echte, goede producten aanbieden. Daarom beslisten we om mee te werken met deze coöperatieve. Wij richten de schijnwerpers op onze producenten omdat wij willen dat zij in gepaste omstandigheden kunnen werken. Voor is een biologische en fairtradekoffie aanbieden een efficiënt en passend antwoord aanbieden voor de producenten en hun gezinnen. Dat spoorde ons in 2004 aan om onze koffie af te nemen uit de eerlijke handel. Wie deze koffie koopt, vergroot de kring van producenten die partij trekken van dit systeem.

Daarnaast steunt EXKi sinds 2012 projecten in de Yungas. Voor de jaren 2018 tot 2022 financiert EXKi het loon van een landbouwkundig ingenieur ter plaatse, via de NGO SOS FAIM (sosfaim.com), en ook met een Grote Prijs voor het beste ontwikkelingsproject in de lokale zelfvoorzieningslandbouw (drie laureaten om de twee jaar).

Coffee Team en Café Liégeois sloten zich van bij de start in 2012 samen met EXKi aan bij deze projecten: Johan Declercq (Fairtrade Label Organisation), Gregory Dupuis (Coffee Team), Nicolas Steisel (EXKi) en Michel Liégeois (Café Liégeois).

In 2015 beslisten we om Boliviaanse koffie in te kopen en tegelijk ook om de koffietelers uit Mexico te steunen. i Ay Caramba! Uit de mengeling van deze twee koffies ontstond een koffie met aroma's die aan reizen doen denken, en met schuim dat doet dromen.

 

En wat gebeurt er in de restaurants?

Een gezellige koffie, een uitgelezen moment

De juiste leveranciers kiezen, dat is natuurlijk prima, maar het is niet alles. De koffie in ons restaurant wordt goed gebrand en warm geserveerd zoals het hoort, om net zo te troosten als een hardvuur.

Elke dag veranderen onze teamleden in volleerde barista's. Keuze genoeg: cappuccino, lungo, maar ook macchiato of gewone espresso. En mag het wat gekker? Doe er dan siroop bij of proef van een Belgoccino®!

 

Solidaire koffie voor wie het alleen moet rooien

En hoe wil jij je koffie graag? Sterk, lungo, met hazelnoot of solidair?

Voor sommigen is koffie een ritueel, voor anderen luxe. Omdat niet iedereen het geluk heeft om zich koffie te veroorloven, stelt EXKi je voor om mee te doen aan een solidaire actie.

Elk jaar organiseren wij de operatie Share a Coffee. Waarom? Om koffie te serveren aan de minstbedeelden. Aan de kassa kan je een euro laten bijrekenen voor deze campagne. Die gift gaat naar onze partners-verenigingen La Mie de Pain en Operatie Thermos, die met het bedrag koffie kopen om uit te delen aan daklozen. Vorig jaar zamelden we voldoende in voor 286.325 koffies, of meer dan een jaar voorraad voor elke vereniging! Soms lijkt het wel alsof de kopjes zelf glimlachen.

Het doel voor 2020? Het record breken!

En het is nog niet alles. Bij EXKi is koffie onmisbaar. We horen het jullie al denken, en wat met het koffiedik?

Wij passen ons afval maximaal nuttig toe. Daarom sloten wij sinds haar oprichting in 2014 een partnerschap met de Belgische organisatie Permafungi, die ons koffiedik verwerkt om ... oesterzwammen te kweken! De micro-elementen in koffie zijn dan ook een ideaal substraat voor de teelt van de paddenstoelen.

Daarom wordt het koffiedik van acht van onze Brusselse restaurants opgehaald met de fiets! In de natuur bestaat afval niet, als dat niet inspirerend is ...